Tijdelijk werkloos: maak gebruik van de elektronische controlekaart eC3.2

Word je tijdelijk werkloos gesteld?

Dan moet je vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag van elke maand in het bezit zijn van een genummerde controlekaart.

Werk je in de bouwsector? Dan geldt deze verplichting vanaf de eerste dag van de maand, ongeacht of er tijdelijke werkloosheid wordt ingevoerd of niet.

Gebruik de elektronische controlekaart eC3.2

Eerder kon je al gebruik maken van een papieren controlekaart C3.2A, maar vanaf nu kan je ook kiezen voor het gebruik van een elektronische controlekaart eC3.2.

Waarom kiezen voor een elektronische versie?

Dit biedt tal van voordelen:

  • Je kan de kaart eenvoudig en snel invullen en indienen.
  • Je uitkering wordt sneller berekend en betaald.
  • Je controlekaart is altijd en overal beschikbaar.
  • Je hebt geen verzendingskosten meer.
  • Het is ecologisch: een onlinesysteem vervangt de papieren controlekaart.

Hoe werkt de eC3.2?

Deze elektronische controlekaart of ‘eC3.2’ vind je via een app in de Google of Apple stores of via de portaalsite van de sociale zekerheid en is eenvoudig in gebruik. Je duidt via de applicatie ‘eC3.2’ alle dagen aan waarop je geen werkloosheidsuitkering ontving, bijvoorbeeld je werkdagen, ziektedagen of vakantiedagen, in een online kalender en stuurt dat maandelijks rechtstreeks naar ons door. Je kan via eID of Itsme je controlekaart invullen, bekijken, wijzigen en vervolgens versturen.

Meer informatie?

Ben je tijdelijk werkloos? Lees dan meer informatie over het gebruik van de elektronische controlekaart eC3.2 in het infoblad T174 van de RVA.